بیعت با عاشورا

برچسپ ها: عاشورا ، روز ، عاشوراء ، بیعت

Print Friendly and PDF

بیعت, عاشورا

الا... ای محرّم!
تو بغض گلوی تمام ستمدیدگانی
تو خون خدایی که با خاک آمیخت،
تو چشم گره خورده سالیانی،
تو یادآور عشق و ایمان.
تو شبرنگ سرخی، تو آتشفشانی!

الا ... ای محرّم!
تو آن کیمیای دگرگونه سازی
که مرگ حیات آفرین را به نام «شهادت»
چو شهدی مصفّا و شیرین
به کام پذیرندگان، می چشانی.

و ... این گونه است که آن حماسه ایمانی و تجلی جوهره نابِ خلیفة الله، ماندگار اعصار و جاودانه روزگار می شود و در توالی اعصار و قرون و نسل های پیاپی، برای عضویت در دانشگاه جهاد و شهادت، داوطلب می پذیرد.
راز قیام و رمز دوام این حماسه چیست؟
زمان ها می گذرد، روزها از پی روزها و سال ها از پی سال ها می اید و می رود، اما حادثه کربلا و حماسه عاشورا، همواره جلوه ای روشن تر و طراوتی روح بخش تر می یابد.
سال هاست که نویسندگان و گویندگان، با زبان و قلم، به پاسخ این سؤال ها پرداخته اند که: چرا این حادثه خون رنگ پدید آمد؟ چه شد که لاله های بوستان رسالت پرپر شدند؟ چرا حسین بن علی علیه السّلام قیام کرد؟ اهداف، انگیزه ها، آثار و دستاورد های آن نهضت چه بود؟ و ما اکنون از آن واقعه، چه درس ها، پیام ها و عبرت ها باید بیاموزیم؟
رمز و راز آن حرکت، در کلام خود سیدالشهدا علیه السّلام هویداست.
حضرت فرموده است: من نه به انگیزه خودپسندی، گردن کشی، فسادآفرینی و بیدادگری، بلکه برای اصلاح در امّت جدم خروج کردم. برای احیای دین و سنّت، برای زدودن تحریف و بدعت، برای بازآفرینی نشانه های دین، برای امر به معروف و نهی از منکر، برای حرکت در مسیر جدّم پیامبر و پدرم علی.
کلام امام، خود روشن تر از هر تحلیلی، هدف قیام را ترسیم می کند.
سخنان ابا عبدالله علیه السّلام در طول سفر کربلا، در نامه ها و خطبه ها، ترسیم روشنی از وضعیت امّت و جامعه در آن روزگارِ یزید زده و حاکمیت اموی است.
قیام برای خدا و شهادت برای احیای دین، در چنان بستری شکل می گیرد، تا سلاح خون و شهادت، پرده های تظاهر و تزویر را بدرد و فریاد مظلومیت، خواب های غفلت را از دیده ها بزداید.

اندر آنجا که باطل امیر است
اندر آنجا که حق، سر به زیر است

اندر آنجا که دین و مروّت
پایمال و زبون و اسیر است

راستی زندگی ناگوار است
مرگ، بالاترین افتخار است

این، همان هشدار ماندگار حسینی است که فرمود: آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل حذر نمی کنند؟
پس مؤمن، در چنین شرایطی باید شیفته دیدار پروردگارش باشد؛ چرا که من مرگ را جز سعادت، و زندگی در کنار ستمگران را جز سیه روزی و ننگ و دل مردگی نمی بینم! ... «لا أری الموتَ الاّ سعادَةً».
هنوز هم شعار عزت آفرین امام حسین علیه السّلام در رواق بلند تاریخ پیچیده است که فرمود: «هیهات منّا الذّله».

از آستان همّت ما، ذلّت است دور
و اندر کُنام غیرت ما نیستش ورود

بر ما گمان بردگی زور برده اند
ای مرگ، همتی! که نخواهیم این قیود

اکنون که دیده هیچ نبیند به غیر ظلم
باید ز جان گذشت، کزین زندگی چه سود؟

همین دعوتِ افتخار آفرین بود که امّت ما را بر ضدّ سلطه طاغوت، خروشان ساخت، انگیزه بخشید، کرامت داد، راه نمود، متحد ساخت، شوق برانگیخت و حیات داد و هنوز هم این راه نورانی استمرار دارد.
شعار ذلّت گریزی حسین بن علی علیه السّلام و فرهنگ بالنده عاشورا، در دل و جان امّت انقلابی ما ریشه دواند و در دوران انقلاب و سال های «دفاع مقدس» سرمایه رزمِ شیر مردان جبهه ها و مقاومت مردم در شهر ها و روستاها بود.
حسین علیه السّلام، معلم مکتب شهادت است.
عزت، کرامت، آزادگی، حق طلبی و باطل ستیزی، درس های پرجاذبه این مکتب است.
حماسه عاشورا یک فرهنگ است.
باید این فرهنگ، به زبان های زنده دنیا ترجمه شود.
پیام های عاشورا، جاذبه های نیرومندی دارد و می تواند آزادی خواهان جهان و ستمدیدگان تاریخ و وجدان های بیدار را علیه سلطه جباران بسیج کند، به شرط آنکه این پیام ها، با زبانی روشن و قابل فهم، برای امروزیان ترجمه و تفهیم شود.
کدام فلسفه مبارزه، به اندازه این کلام حسینی انگیزه ساز است که می فرماید:
«اکنون که بدن ها و پیکر ها، باید طعم مرگ را بچشد و هر حیاتی، مرگ را در پی دارد، پس چه بهتر که انسان در راه خدا کشته شمشیرها شود، تا زنده جاوید بماند... فان تکن الأبدان للموت أنشأت...».
از نگاه حسین علیه السّلام، شهادت، جلوه ای از حیات جاوید است.
هر چند حیات شهید، به ظاهر قطع می شود، لیکن زندگانی و جاودانگی اش در طول زمان، در سایه مرگ خون رنگ، تضمین شده است.
گاهی سکوت،
گویاتر از تکلّم و فریاد است
گاهی «نبودن»،
روشن ترین دلیل حضور است
گاهی بقا و زندگی جاودانه را
با خطّی از حماسه و خون نقش می زنند
گاهی ردای سرخ شهادت
یک آیه است، آیه بودن!
امروز، کدام حرکت و حماسه را می توان نام برد که ریشه در «کوثر عاشورا» نداشته باشد؟
فرهنگ شهادت طلبی و اعتقاد به «إحدی الحُسنَیین»، اگر امروز در ایران، فلسطین و لبنان، نقش آفرین است و سلطه گران را خلع سلاح کرده است، ریشه در «کربلا» دارد.
کربلا و عاشورا، یک «شجره طیبه» است که شاخ و برگ هایش، میوه و ثمر و سایه اش، بسیار گسترده و فراگیر است.
نام حسین علیه السّلام، عشق آموز و شوق انگیز است.
محرم، فضاساز و فرهنگ ساز است.
عاشورا، بوستانی سراسر شکوفه و گلزاری معطّر است.
یادمان نرفته است سال های حماسه و عشق و عرفان در جبهه های جنگ که شعله های خشم مقدس از سینه های بسیجیان و سلاح رزمندگان، به سراپرده دشمنان متجاوز کشیده می شد و بارقه ایمان و شور مکتبی، در سلاح های آن جان برکفان عاشق می درخشید.
عدّه ای به فیض و فوز شهادت می رسیدند، عده ای نیز، داغ پرستو های مهاجر و خونین بال را به دل می گرفتند، برخی هم اسماعیل وار، تا مسلخ عشق پیش می رفتند، اما تقدیر الهی برایشان سرنوشتی غیر از شهادت رقم می زد و به سردوشی جانبازی مفتخر می شدند.
یادمان نرفته است آن جانبازی های عارفانه و سلوک متعالی و عرفانِ سرخ، که همه آموزه های ناب «مکتب عاشورا» بود و اهل دل و دین را شیدای ابدیت و شیفته خلود و جرعه نوش شهادت می ساخت.
رهنمود عاشورا، «اطاعت از ولی خدا» بود، و پیام کربلا، «تعبّد و تسلیم و رضا»! و ماهیت آن نهضت، «عمل به تکلیف».
امروز، چه کسی شاگرد این مکتب و پیام گیر این کانون و مطیع این «مرکزیت ولایت» است؟
چگونه می توان پذیرندگان و پذیرفته شدگان این مَعهد و میقات را شناخت؟
شاخصه عاشوراییان امروز چیست؟

آن روز که جان خود فدا می کردیم
با خون به حسین علیه السّلام اقتدا می کردیم

چون منطق ما، منطق عاشورا بود
با نفی «خود» اثبات «خدا» می کردیم

و همه پیام کربلا همین بود:
خویشتن را وقف دین ساختن،
از سالار شهیدان، درس «فنا» برای «بقا» آموختن،
و در برابر «امر مولا» مطیع بودن.
و این، پیروزی بزرگ است و فتح مبین.

گر چه از داغ لاله می سوزیم
ما همان سربلند دیروزیم

چون به تکلیف خود عمل کردیم
روز فتح و شکست، پیروزیم

این نیز، درسی از عاشورای حسینی است، یعنی اعتقاد به فتحی فراتر از پیروزی نظامی، یعنی رسیدن به مرز «انجام وظیفه»، هر چه که باشد و هر جا و به هر صورت که تصوّر شود.
سخن پایان اینکه:
فرصت محرّم را، که فصل بذر افشانی با قطرات اشک، در مزرعه دل هاست از دست ندهیم و با اشک دیدگان در ماتم سالار شهیدان، به آبیاری بوستان عشق و ولای اهل بیت بپردازیم.
چه زیبا گفته است صائب تبریزی:

بُوَد ده روز، سالی موسم این دانه افشانی
به غفلت مگذران بی گریه، ایام محرم را

دل های ما، نذر اهل بیت و موقوفه اباعبدالله الحسین علیه السّلام است. حرمت این دل های حسینی را پاس بداریم و آنها را به بیگانه از حسین علیه السّلام نفروشیم.
جواد محدثی 
منبع:
کوثر، زمستان 1386، شماره 72، صفحه 96

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

سفر تاریخی امام حسین(ع) سرآغاز نهضت عاشورا

28 رجب مصادف با وداع امام حسین(ع) با حرم جدش رسول خدا(ص) و عزیمت به سوی مکه و سپس کربلای معلاست. حضرت سید الشهدا (ع) هنگام خروج از مدینه می دانست که این سفر بازگشتی ندارد، در شب خروج از مدینه در کنار قبر پیامبر(ص) آمد و عرض کرد:«سلام بر توای رسول خدا(ص)، من حسین پسر فاطمه(س)، فرزند تو و فرزند دختر تو هستم و سبط توام که مرا در میان امتت جانشین خود کردی، بر این مردم گواه باش! مرا تنها گذاشتند و امر مرا تباه ساختند و به تو از دست این مردم شکایت می کنم تا به تو بپیوندم».

فرهنگ عاشورا، آسیب‏ها و تحریف‏ها(1)

حریف و آسیب‏ها متوجه هر پدیده اجتماعی و به ویژه تحریف مربوط به قیام حسینی و عزاداری، اساسا از بعد جامعه شناختی، معلول علت هایی در درون آن جامعه‏اند که شناخت درست آن‏ها، نخستین و شاید مهم‏ترین گام برای برخورد مناسب با آن باشد.

شکوه قيام عاشــورا (قسمت اول)

حضرت زينب كبري(سلام الله علیها) پس از قیام عاشورا در جمله اي زیبا فرمودند (ما رأيت إلا جميــــلا)، من هر چه مي بينم زيبايي مي بينم اين يعني چه؟ زيبائي هاي كربلا چيست؟ (ما رأيت إلا جميــــلا) من در كربلا جز زيبايي نديدم، ما از كربلا هر چي مي بينيم تشنگي و دود

شکوه قيام عاشــورا (قسمت دوم)

صبر، كربلا نمايشگاه تمام زيبائي ها در امام و يارانش، در زيارتش داريم كه (وصبرت علي الاذي) حسين جان صبر كردي بر اذيت ها كساني كه در سختي ها صبر مي كنند خود خدا بر آنها صلوات مي فرستد. ما دو تا صلوات داريم توي قرآن داريم آدمهايي كه توي سختي خوب هستند

شکوه قيام عاشــورا (قسمت سوم)

جوانمردي و غيرت، اين جمله معروف است كه شك كردند امام حسين (عليه السلام) هنوز زنده است يا شهيد شد گفتند حمله كنيد به خيمه ايشان درياي غيرت است اگر حتي يك نفس... يك سوال ايدئولوژي، آخرين سخن امام چه بود؟ دفاع از ناموس، نهي از منكر، دفاع از مظلوم، بعد مي گويد (إن لم يكن لكم دين فكونوا احراراً في دنياكم) اين خيلي مهم است

فرهنگ عاشورا، آسیب‏ها و تحریف‏ها(2)

این مبحث را با این پرسش‏ها آغاز می‏کنیم که آیا امروزه، در ماهیت آسیب‏ها و تحریف‏ها تفاوتی پدید آمده یا نه؟ آیا در نوع و شیوه این آسیب‏ها تغییری صورت گرفته است؟ احیانا چه ویژگی‏هایی از زمان حاضر، موجب پدید آمدن آسیب‏های جدید شده است؟

لَا يَوْمَ‏ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ

محرم فرا رسيده است. یکی از تعبیراتی که در این ایام زیاد می شنویم این است : لَا يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ویا لَا يَوْمَ‏ كَيَوْمِ‏ الْحُسَيْنِ اما این جملات را چه کسی و به چه دلیلی گفته است ؟در متون روایی این دو جمله در امالی شیخ صدوق نقل شده است .

اهداف سیاسی قیام امام حسین (ع)

اولین مولّفه سیاسی قیام امام حسین(ع)، تشکیل حکومت اسلامی بود. آن حضرت به صراحت می فرمود: آل ابوسفیان لیاقت حکومت را ندارند و از جدّم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزی معاویه را در بالای منبر من دیدید او را بکشید، ولی مردم مدینه او را بالای منبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق (بدتر از معاویه) گرفتار نموده است.»(1)

علت تاکید و سفارش بر خواندن زیارت عاشورا چیست؟

برای زیارت هیچ امامی، به اندازه زیارت امام حسین (ع) در کربلا تاکید نشده است. آنچه در زیارت حسین بن علی (ع) بسیار چشم گیر است، ثواب‌های کلان و پاداش‌های عظیم و حیرت آوری است که در روایات اهل‌بیت (ع) برای آن بیان گشته است.

۸ کاری که افراد موفق در طول روز انجام می دهند

برای چند لحظه عنوان شغلی خود را فراموش کنید هر کسی به دنبال راه کارهایی برای بهتر و موثرتر کردن کار خود است و حالا زمان آن فرا رسیده که لیوان های بزرگ قهوه خود را زمین بگذارید،

روز معلّم

معلّم، ماندگارترین واژه است که نام او برای همیشه با دیروز و امروز و فردای اهل خرد و اندیشه همراه است؛

شرح دعای روز اول

جهت بهره مندی مخاطبان ارجمند از لحظه های سراسر نور و معرفت ماه مبارک رمضان، شرح کوتاهی از دعاهای هر روز این ماه پرفضیلت را که توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) بیان شده تقدیم می گردد. گفتنی است، مطالب ارایه شده با استناد به فایل های صوتی آن فقیه پارسا تنظیم شده است.

شرح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان

'اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ‏وَ اجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ كُلِّ خَیرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِكَ یا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین.''

فقط ده روز فرصت دارید

اهمیت دهه اول ذی الحجة و اعمال آن با توجه به کتاب المراقبات

زمزمه های آسمانی

خداوندا ! وجودم را با حقایق اهل تقرب آشنا گردان و روش گروندگان به سویت را به من بیاموز». خداوندا! با تدبیر خود از تدبیرهای ناقصم بی نیازم کن و از اختیار خود بهره مندم ساز».

خصوصیات ویژه روز عرفه

روز نهم ماه ذی الحجه الحرام را روز "عرفه" نامیده اند ،

همه مشکلاتمان را در روز عرفه حل کنیم !

"دعا" رشته اتصال بنده با خدای خود است، دعا باعث ارزشمند شدن بندگان نزد خداوند متعال می شود ، قرآن کریم می فرماید : «قلْ ما یَعْبَؤا بِکمْ رَبِّی لَوْ لا دعاؤکمْ فَقَدْ کَذَّبْتمْ فَسَوْفَ یَکون لِزاماً»؛( فرقان، 77) بگو: اگر دعایتان نباشد پروردگارم به شما ارج و منزلتی ننهد.

اعمال شب و روز عرفه

شب نهم ذي الحجة از شب‎های متبرك و شب مناجات با قاضى الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است. عبادت در اين شب، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد.

خطبه مظلومانه امام عاشورا برای هدایت کوردلان

بررسی حوادث صبح عاشورا به لحاظ اسناد تاریخی دارای اهمیت زیادی است. اگر چه ممکن است برای برخی خوانندگان محترم، مضمون این مباحث تکراری باشد اما توجه به منابع اصلی در گزارش جزئیات حوادث مقطع مذکور ارزش خاص خودش را دارد.

روز شادی ملت

از رادیو پخش شد. ملّت ایران فریاد شادی و شادمانیسر دادند. چراغ اتومبیل هایشان را روشن کردند. برف پاکن ها را به رقص درآودند.

به مناسبت روز درختكاري

از نعمت های پرارزش و حیات بخش در جهان هستی، درختان هستند که خداوند برای انسان آفریده است.

12فروردین روز جمهوری اسلامی

نهال انقلاب اسلامی که با نثار خون بهترین فرزندان ایران رشد کرده بود، سرانجام در 22 بهمن 1357 به بار نشست و با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه مهم ترین همه پرسی تاریخ ایران زمین، جهت تعیین نوع حکومت، فراهم شد.

دستی که آتش نمی بیند

روز, جهاني, کار, کارگر, يازدهم, ارديبهشت پیامبر خدا حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم از غزوه * تبوک به مدینه باز می گشتند، یکی از اصحابی که نتوانسته بود همراه نبیّ مکرّم اسلام، پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله و سلّم در جهاد شرکت کند به استقبال ایشان آمد.

عید زیبای بندگی

روز عید فطر روز عید زیبایی های معنوی است. عیدی که زمین و زمان غرق در شادی و سور است و ساکنان زمین و کسانی که این لیاقت را یافتند تا بتوانند یک ماه، زیبایی های بندگی معبود را درک کنند اینک به شکرانه این بندگی زیبا، جشنی با شکوه به پا کنند...

راههایی برای بهتر سپری کردن یک روز شلوغ

گذران زمان به شیوه ی سیاه و سفید در کنار هم و در حالت تعادل کمک می کند احساس خوبِ موفق بودن و آرامش را تجربه کنیم. به این ترتیب کمتر پیش می آید که یک هفته بگذرد و گاهی یک فصل و شما اعتراف کنید که اصلا نفهمیدم زمان چطور گذشت!

روز مهندس (استاد البشر.خواجه نصیرالدین طوسی حکیم)

خواجه نصیرالدین طوسی حکیم، متکلّم، شاعر، فیلسوف، فقیه، دانشمند، اندیشمند، ریاضیدان، منجّم، خاتم الفلاسفة و عقل حادی العشر، قرن هفتم قمری است. ابو جعفر محمّد بن محمّد بن حسن طوسی، مشهور بهخواجه نصیرالدین طوسی حکیمکنیه‌اش «ابوجعفر» و به القابی چون «نصرالدّین»، «محقّق طوسی»، «استادالبشر» و «خواجه» شهرت دارد.

روز درختكاری

درخت نماد آبادانی و شاخص سبزی و خرمی و مظهر زندگی و باعث تلطیف هوا و موجب آسایش و رفاه مردم و صفا و پاكی طبیعت می باشد.

اسراف و زیاده روی های پایان سال

امام علی علیه السلام می فرماید: انسان حقیقت ایمان را درک نمی کند جز اینکه در وی سه خصلت باشد، دانایی در احکام دین، شکیبایی در مصیبت ها و خصلت سوم که مد نظر است، اندازه گیری خوب در معیشت است.

روز کار و کارگر

از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: در تأمین مایحتاج زندگی خودتان سستی نکنید.

بیعت با عاشورا

الا... ای محرّم! تو بغض گلوی تمام ستمدیدگانی

خطبه مظلومانه امام عاشورا برای هدایت کوردلان

بررسی حوادث صبح عاشورا به لحاظ اسناد تاریخی دارای اهمیت زیادی است. اگر چه ممکن است برای برخی خوانندگان محترم، مضمون این مباحث تکراری باشد اما توجه به منابع اصلی در گزارش جزئیات حوادث مقطع مذکور ارزش خاص خودش را دارد.