چرا بعضی کارها گره می خورد؟

برچسپ ها: گره ، کار

Print Friendly and PDF

چرا بعضی کارها گره می خورد؟

مشکل


اصطلاحی بین مردم هست که می گویند فلانی کارش بسته شده یا گره خورده یا اگر کسی می خواهد ازدواج کند یا هر کار دیگری انجام بدهد نمی تواند، گاهی نه تنها این گره اصلاً باز نمی شود بلکه محکم ترهم می شود و یا خیلی دیر باز می شود. در این مجال کوتاه می خواهیم حقیقت این موضوع ، دلایل و چگونگی آن و از طرفی رابطه آن با عدالت خداوند را با کمک گرفتن از قرآن و اصول اعتقادی شیعه بررسی و کشف کنیم.


باورهای خرافی

اولاً در صد بالایی از این امور و این نسبت دادن ها و این افکار که گفته می شود کار بسته شده یا مثلا بخت بسته شده ، صحیح نیست و معمولاً اعتقاداتی خرافی است. همان طور که در مقاله (شانس یا خدا) گفتیم بخت و اقبال و شانس و ... حقیقت خارجی ندارد.

هر چیزی علت های خاص خودش را دارد. هر پدیده ای معلول علت خاص خودش هست. ممکن است این علت ها ، مادی و محسوس باشند و ممکن است معنوی و غیر محسوس باشند. اما پدیده بدون علت تحت عنوان شانس و بخت و این حرف ها وجود ندارد.

حقیقت این است که اصل قضیه صحت ندارد. جز این که گاهی ممکن است با بعضی از اسباب و عوامل نامشروع مثل سحر و جادو مشکلاتی برای بعضی از افراد به طور ناخواسته که خودشان هم خبر ندارند پیش بیاید.

چنانکه در قرآن هم به این مطلب اشاره شده که می فرماید: اینها سحر را یاد می گرفتند برای ایجاد تفرقه بین زن و شوهر. این بخش از بحث که حادثه ای به این شکل رخ می دهد و اتفاقی اینگونه پیش می آید، قابل قبول است.

اما اینکه آیا این مطلب با عدل الهی منافات دارد یا نه؟ پاسخ منفی است. این مشکل هم معلولی است مثل سایر معلول ها و معلول علت خاص خودش هست.

اگر یک قاتل یک انسان بی گناه را از روی ظلم بکشد، نمی توانیم بگوییم که نباید کشته بشود، نباید چاقو ببرد. چرا که آن طرف مظلوم است و حقش کشته شدن نیست. اما باید قبول کرد چاقو می برد و چاقو معلول خاص خودش را دارد. سحر هم معلول خاص خودش را دارد.

هر پدیده ای معلول علت خاص خودش هست. ممکن است این علت ها ، مادی و محسوس باشند و ممکن است معنوی و غیر محسوس باشند. اما پدیده بدون علت تحت عنوان شانس و بخت و این حرف ها وجود ندارد

ساحر مانند کافر گناهش گناه کبیره است. در واقع مرتکب نوعی از کفر است. روز قیامت هم عذاب می شود. عذابش هم از آن عذاب های است که اگر جاودانه در جهنم نباشد اما از عذاب های بسیار سنگین است.

از طرفی شخص مسحور می توانست مطالعه بکند و عالم بشود، مثل بیماری که مریض شده باید دنبال دوا و مداوا برود ، او هم باید دنبال رفع این مشکل برود. در عین حال که به او ظلم شده ، خداوند حق او را در قیامت از ظالم خواهد گرفت. اما در دنیا باید علت ها اثر خودشان را داشته باشند. در غیر این صورت عادتها همه به هم می ریزد و دیگر نمی توان زندگی کرد.

اگر آتش بنا باشد که مثلاً خانه بیگناه را نسوزاند ولی خانه گناهکار را بسوزاند. یک جا حرارت داشته باشد و جای دیگر حرارت نداشته باشد که زندگی با مشکل روبرو می شد. سحر باید اثر خودش را داشته باشد و دارد.

اما اولاً خداوند ساحر را عذاب می کند. ثانیاً مسحور باید به فکر راه حل باشد و علم انسان ها از این طریق جلو می رود. همانطور که بیماری ها باعث شده علم وسیع طب به وجود بیاید.

این موضوع هیچ لطمه ای و خدشه ای به عدل الهی نمی زند. خداوند حکیم هر چیز را سر جای خودش خلق کرد. در قیامت هم مظلوم حقش را از ظالم خواهد گرفت.پس باید ریشه هر مشکلی را پیدا کرد و آن را حل کرد.


خلاصه سخن

هر پدیده ای معلول علت خاصی هست که آن علت یا مادی است و یا معنوی. آنچه که مسلم و قطعی است آنکه شانس و اقبال در یک باور توحیدی راه ندارد و همه چیز به اذن واراده الهی است. اگر گره ای در کاری و یا زندگی ایجاد می شود باید علت یا علت هایی که سبب آن بستگی شده اند را پیدا کرده تا مشکل حل شود و نباید آن را به یکسری باورهای غلط و خرافی نسبت داد.





منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی، موجود در سایت رادیو معارف

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

گره ها ی زندگی چه گونه باز می شود؟!

وقتی کاری را نمی توانیم انجام دهیم بهانه می آوریم و می گوئیم: یک دست صدا ندارد چرا که عقل سلیم تأیید می کند که انسان به تنهایی نمی تواند کاری را بکند و نیاز به یک یار و دوست دارد تا در نهایت نیازمندی، کمک کار او باشد.

راز گره خوردن آغاز ماه رجب با شکافنده علوم

آغاز ماه رجب كه یكی از شهور ثلاثه عبادت و بندگیست، با نام مبارك امام باقر علیه السلام گره خورده است

گره روی گره دیگران نیندازید!

خدمت به خلق خدا، در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، ارزش و ثواب فراوانی دارد. حتّی در روایات، دستگیری از دیگران و گره گشودن از مردم، نسبت به برخی اعمال عبادی نظیر حج یا عمره مستحب، از ثواب والاتری برخوردار است.

گره روی گره دیگران نیندازید!

خدمت به خلق خدا، در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، ارزش و ثواب فراوانی دارد. حتّی در روایات، دستگیری از دیگران و گره گشودن از مردم، نسبت به برخی اعمال عبادی نظیر حج یا عمره مستحب، از ثواب والاتری برخوردار است.

گره‌های زندگی از این جا شروع می‌شوند!

زندگی بافتن یک قالی است نه هر آن نقش و نگاری که خودت میخواهی، نقشه از پیش مشخص شده است تو در این بین فقط می بافی، نقشه را خوب ببین، خوب بباف، نکند آخر کار قالی بافته ات را نخرند.

دکوراسیون آرامبخش در محیط کار

کار شما هر قدر سخت باشد و خسته کننده اگر محیط ان به دل تان بنشیند ، میزان موفقیت تان بالا می رود.

راه کار برای خلاص شدن از بدهکاری

در دنیای امروز با این که تکنولوژی پیشرفت بسیار داشته و رفاه بیشتر شده اما مشکلات زیادی هم دیده می شود. یکی از مشکلات در جامعه تنگدستی و به دنبالش بدهکاری یکی دیگر از مشکلات زندگی امروزه مردم می باشد. و همه به دنبال راه درمانی برای این مشکلات می باشند. در منابع غنی اسلام عزیز برای درمان و پیشگیری از این مشکلات راهکارهایی دیده می شود.

نشانه هایی که می گوید، از کارتان استعفا دهید

همه ما روزهای خوب و بدی را در محل کارمان تجربه کرده ایم، اما گاهی هر چه می کنیم حضور در محل کار و همکاری با مجموعه برایمان زجر آور می شود و هر روز در ذهن مان تکرار می کنیم، ایا باید استعفا دهم؟

روز کار و کارگر

از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: در تأمین مایحتاج زندگی خودتان سستی نکنید.

کارهای خدا برعکسه!

آفریدگار یکتایی که مظهر تمام خوبی ها و درستی هاست سعادت مخلوقاتش را در هم سویی هرچه بیشتر با خالقشان قرار داده است. هرچند که خداوند یکتا؛ بی همتاست و هیچ کس را یارای همتایی با او نیست اما نزدیک شدن به صفات خالق و پیاده سازی هرچه بیشتر صفات الهی در وجود انسان، سعادت آدمی را بدنبال دارد.

کارهایی که باید در روز عرفه انجام دهیم!

عرفه روز همراهی و هم صداییِ با «یا ربّ» «یا ربّ» های امام حسین(علیه السلام) است. روز معراجِ دل های کربلایی است که همنوا با کاروان سالار عشق عاشورا، می خوانند: لااِلهَ اِلاّ اَنتَ سُبحانَکَ اِنّی کُنتُ مِنَ المُستَغفِرینَ ... . روز پالایش وجود از هر گونه تعلّق و شرک و گناه است، روز توبه!

8 تمرین ساده برای مثبت اندیشی در شرایط سخت

با مثبت اندیشی به جای تمرکز بر مشکلات و نقاط منفی فرصت‌هایی را پیش روی خود خواهید دید که شما را به نتایج بهتری سوق خواهد داد.