گامهایی مهم برای تغییر یک شغل

برچسپ ها: خواندن ، عوض ، تغییر ، شغل

Print Friendly and PDF

حال که دوست دارید شغل تان را عوض کنید و از شغل تان خسته شده اید وفکر می کنید که باید محل کارتان را ترک کنید، لازم است قبل از استعفا به این نکات توجه کنید.

شغل

 

اول از خودتان بپرسید، آیا مشکل در درآمدتان است یا نوع کارتان؟ در واقع قبل از هر چیز باید علت نارضایتی خودتان را بفهمید. پیدا کردن راه حل برای مشکلی که به خوبی شناخته شده نیست، بسیار دشوار است. از خودتان بپرسید که چه چیزی را در موقعیت کاری حالتان دوست ندارید. شما می توانید با شناخت موانع و با قرار دادن آن ها در کنار اولویت هایتان، و خامت اوضاع را بررسی و قضاوت کنید. بعد از انجام دادن این بررسی، پیدا کردن راه حل و اجرا ساختن آن راحت تر می شود. شاید راه حل تغییر شغل، تصمیم گیری در مورد مسئولیت های جدید باشد؛ حتی احتمال دارد ناچار شوید محل کارتان را عوض کنید.

برای خودتان هدف تعیین کنید

از خودتان بپرسید که در چه زمینه و حرفه ای می توانید، مفید باشید. این مساله روزه به روز اهمیت بیشتری در زندگی روزانه ما پیدا کرده است. اینکه حرفه ما با اهداف ما همخوانی داشته باشند بر میزان درآمد و موقعیت شغلی مقدم است. بسیار اهمیت دارد که کاری که انجام می دهیم برای ما لذت بخش باشد و فقط در این صورت است که ما می توانیم در حرفه خود موفق باشیم. بنابراین ضروری است که موقعیت کاری اکنون شما با ارزش های شما سازگار باشد.

آموزش ببینید تا پیشرفت کنید

 

سعی کنید به صورت داوطلب وارد شغلی بشوید که انتخاب کرده اید. اگر امکان کار داوطلبی نبود هم ایرادی ندارد. خودتان برای مدتی کسب و کار مشابهی به راه بیندازید و آن کار را تجربه کنید

آموزش یکی از راه های ارتقای وضعیت شغلی است. اگر احساس می کنید مدتی است که در یک سطح مانده اید و پیشرفت نمی کنید، مهارت های جدیدی بیاموزید و به سمت پیشرفت و ارتقای شغلی گام بردارید. بعد از چند سال باقی ماندن در یک پست،تغییر ایجاد کردن اجتناب ناپذیر است. این به شما بستگی دارد که کمی همت کنید و تخصص و تجزیه خود را بهبود ببخشید.

لحظات لذت بخش در کارتان خلق کنید

بندرت پیش می آید که ما فقط کارهای مورد علاقه مان را در حرفه خود انجام دهیم. اگر وظایف شما خسته کننده هستند، با این حال شما مختارید که وقت های آزاد خود را مدیریت کنید. شما می توانید زمان هایی را به انجام دادن کارهای مورد علاقه تان اختصاص بدهید.

یک محیط دوستانه ایجاد کنید

زندگی شغلی معمولا آشنایی با افراد مختلفی را در محیط کار برای شما به همراه دارد. روابط تان را با همکارتان بهبود ببخشید و محیطی شاد و پر انگیزه برای ادامه فعالیت خلق کنید. به حرفهای همکاران خود گوش بدهید و با آن ها صحبت کنید.

به خودتان احترام بگذارید

ترس از ناامیدی ، ترس از کارفرما یا هر ترس دیگری در محیط کار سبب می شود که بخواهید از درگیری اجتناب کنید و هرگز نخواهید به همکارانتان یا مشتری ها "نه" بگویید. بنابراین در زیر خروارها کار فرو می ریزید و به جای می رسید که وظایفی را انجام دهید که هیچ علاقه ای به آن ها ندارید. هر چه بیشتر به دنبال راضی کردن دیگران باشید بیشتر شکست می خورید.

تنوع و نوآوری در کارتان داشته باشید

گاه تغییراتی ساده و کوچکی همچون تغییر نوع وسیله نقلیه ای که برای آمدن به محل کار استفاده می کنید ، تغییر عادات کاری، می تواند یکنواختی بوجود آمده در زندگیتان را از بین ببرند. بیشتر فعالیت کنید و به دنبال گرفتن پرونده های جدید و روبرو شدن با چالش های جدید باشید. تنوع در کار، توجه شما را بیشتر می کند و باعث می شود با علاقه بیشتری کار کنید.

 

خانواده و دوستان خود را فراموش نکنید

 

از خودتان بپرسید که در چه زمینه و حرفه ای می توانید، مفید باشید. این مساله روزه به روز اهمیت بیشتری در زندگی روزانه ما پیدا کرده است. اینکه حرفه ما با اهداف ما همخوانی داشته باشند بر میزان درآمد و موقعیت شغلی مقدم است

حتی اگر در کارتان موفق هستید، ضروری است که زندگی خصوصی موفقی همراه باشد. فراموش نکنید که شغل فقط ابزاری برای گذران زندگی است و نه تمام. تعادل به این دو به شما کمک می کند همواره در مسیر پیشرفت گام بردارید و در نتیجه هر گاه در شغل تان پیشرفت کنید بر زندگی تان اثر مثبت دارد و بلعکس.

تمامی احتمالات و گزینه ها را در نظر بگیرید

گاهی تنها راه شاد بودن و راضی بودن شما از شغلتان، تغییر محل کارتان است. روابط پیچیده با مافوق، مورد علاقه نبودن وظایف شغلی یا درآمد پایین، نارضایتی شما را به همراه دارند و گاه شرایطی طوری پیش می روند که امکان تغییر آن ها وجود ندارد. زمانی که متوجه شوید نمی توانید کاری برای بهتر کردن اوضاع انجام دهید، آخرین راه حل باقیمانده عوض کردن محل کارتان است. شاید این کار با دوره ای از بیکاری همراه باشد، اما مطمئنا از فرسودگی شغلی بهتر است. نگران نباشید، شرایط می تواند تغییر کند و شما حرفه مورد علاقه تان را خواهید یافت. کافیست به این مساله ایمان داشته باشید.

مشاغل مختلف را در نظر داشته باشید

یک طوفان مغزی به راه بیندازید و تمام مشاغلی را که ممکن است بتوانید با مهارت ها و علایق تان به دست بیاورید فهرست برداری کنید. از دوستان و آشنایان و اعضای خانواده تان هم کمک بگیرید. اگر احساس کردید هنوز فهرست تان کامل و مناسب نیست، با یک مشاور شغلی مشورت کنید.

گزینه ها را بررسی کنید

موقعیت هایی را که در فهرست مشاغل تان جمع کرده اید با هم مقایسه کنید. در مورد مشاغل بیشتر تحقیق کنید و تمام گزینه ها را به ترتیب اولویت مرتب کنید.

امتحان کنید

سعی کنید به صورت داوطلب وارد شغلی بشوید که انتخاب کرده اید. اگر امکان کار داوطلبی نبود هم ایرادی ندارد. خودتان برای مدتی کسب و کار مشابهی به راه بیندازید و آن کار را تجربه کنید.

یاد بگیرید

خودتان را برای شغل جدید ارزیابی کنید و ببینید چه کاستی هایی دارید؛ چه دوره های آموزشی مناسبی برای شغلی که دوست دارید وجود دارد و چطور می توانید در آن دوره ها ثبت نام کنید. تا جایی که می توانید برای شغل جدیدتان چیز یاد بگیرید.

 


 

منابع: 
ماهنامه دنیای سلامتی، وب سایت برسام

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

خواندن قرآن چه فایده‌ای دارد؟

قرآن کریم نیز برای تعلیم و هدایت بشر نازل شده است. پس استفاده از آن مانند استفاده از هر ابزار دیگری، بستگی به قصد، نیت و چگونگی استفاده ی مصرف کننده دارد.قرآن کریم می‌تواند وسیله‌ای برای هدایت و هم چنین وسیله‌ای برای انحراف بیشتر باشد. چرا که فقط وسیله است و نه هدف. لذا اگر کسی خوب و درست استفاده کرد، هدایت می‌شود «هدیً للمتقین» و اگر کسی سوء استفاده کرد، با همین وسیله گمراه‌تر می‌گردد. چنان چه فرمود:«وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُۆْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً» (الإسراء - 82)

علت تاکید و سفارش بر خواندن زیارت عاشورا چیست؟

برای زیارت هیچ امامی، به اندازه زیارت امام حسین (ع) در کربلا تاکید نشده است. آنچه در زیارت حسین بن علی (ع) بسیار چشم گیر است، ثواب‌های کلان و پاداش‌های عظیم و حیرت آوری است که در روایات اهل‌بیت (ع) برای آن بیان گشته است.

توصیه ای برای نماز خوان شدن فرزندان

یک عمر زیارت و حج می‌رویم اما نمی‌فهمیم نماز یعنی چه. ما آلوده هستیم، هر کسی اندازه خودش حساب کند از وقتی که بالغ شده چه گناهانی انجام داده است.

مطاله کنید تا افسوس نخورید!!

یکی از میوه های لذیذ این درخت محکم کاری و استحکام در کار است کسی که دارای این صفت باشد، کارهایش را به گونه ای که استوار و پایدار باشد انجام می َدهد چنین فردی از سستی و سهل انگاری در امور بیزار است.

قرآن را نه قرائت که تلاوت کنیم !

کسی که رحل قرآن را پیش رو گذاشته و قرآن را بر آن نهاده و تنها به مرور و خواندن واژه ها بسنده می کند، همچون کسی است که بشقابی از پوست های سیب سرخ پیش رو دارد و مصرف می کند!

ده فراز از زیارتی که خواندن آن علامت مومن است

روز بیستم ماه صفر، روز اربعین و به قول شیخین - شیخ مفید و شیخ طوسی- بازگشت اهل حرم امام حسین علیه السلام از شام به مدینه، و روز ورود اولین زائر آن حضرت جابربن عبدالله انصاری به کربلا، جهت زیارت امام حسین علیه السلام است . زیارت آن حضرت در این روز مستحب است. که به فرموده امام حسن عسکری علیه السلام از نشانه های مؤمن است.

دعایی که سرنوشت را تغییر خواهد داد

می¬دانم بسیار شنیده ای که قدر را باید قدر دانست، قدر آدمی را قدر می¬سازد، قدر است که قدرشناسمان می کند و در قدر، توان تغییر تقدیر است.

دعایی که سرنوشت را تغییر خواهد داد

در بین ایام و لیالی ماه مبارک رمضان، شب های قدر، از نظر اجابت دعا، مورد تأکید خاص قرار گرفته اند؛ حتّی در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود: «قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةُ الْقَدْرِ»1؛ یعنی آن شبی که از نظر آثار در پذیرش درخواست های عبد توسط ربّ، برجسته ترینِ شب هاست، شب قدر است.

دعایی برای تغییر سر نوشت

می¬دانم بسیار شنیده ای که قدر را باید قدر دانست، قدر آدمی را قدر می¬سازد، قدر است که قدرشناسمان می کند و در قدر، توان تغییر تقدیر است.