در گوشی همسرت تجسس نکن!

برچسپ ها: گوشی ، همسر ، تجسس

Print Friendly and PDF

تجسس

خداوند در قرآن ما را از تجسس در زندگی مردم و داشتن سوءظن به انسان‌ها منع کرده است: «اى كسانى كه ایمان آورده‌‏اید! از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید، چراكه بعضى از گمان‌ها گناه است؛ و هرگز(در كار دیگران) تجسّس نكنید.»[1]


گوشی همراه  از بارزترین موارد حریم خصوصی مردم محسوب می‌شود و به حکم آیه‌ای که گذشت، همه مراجع اتفاق نظر دارند که تجسس در گوشی دیگران، بدون اجازه صاحب آن گناه و حرام است، هرچند آن شخص همسرمان باشد. 
 

پاسخ مراجع تقلید درباره چک کردن گوشی همسر

سوال: اگر کسی گوشی همسرش را چک کند و پیغام‌هایی را که با خانم‌ها و آقایان داشته بخواند، شرعاً اشکال دارد؟

پاسخ مراجع:
آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: بدون اذن و رضایت ایشان جایز نیست.
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی: تجسس در گوشی دیگران حرام است.   
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: تصرف بوده و بدون رضایت صاحب آن جایز نیست.
آیت‌لله‌العظمی سیستانی: جایز نیست.

 

به جای چک کردن گوشی، صحبت کنید

بنابراین اگر مرد یا زنی به روابط همسرش مشکوک شد، اجازه ندارد بدون اجازه او مکالمات همسرش را وارسی کند؛ البته اگر مکالماتی را از او مثلا در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد که از نظر عرفی و شرعی ناپسند بود، باید به او تذکر دهد و با صحبت کردن جلوی آسیب‌های خانوادگی را بگیرد، اما چک کردن گوشی همسر نه تنها از لحاظ شرعی حرام است،  مشکلی را هم از خانواده‌ها حل نمی‌کند، بلکه تنش‌ها را افزایش داده و اعتمادها را نابود می‌کند.

البته زنان و مردان متاهل باید مراقب روابط خود در اجتماع باشند تا همسرشان را به شک نیندازند؛ امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: «کسی که خود را در موضع تهمت قرار دهد، نباید کسی را که به او گمان بد برده است، نکوهش کند.»[2]

پی‌نوشت‌ها:
[1] سوره حجرات، آیه 12
[2] نهج‌البلاغه، حکت 151

 
اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

کارهایی که نباید با گوشی هوشمند خود بکنید!

اگر مایلید گوشی هوشمند محبوب شما،‌عمر بیشتری داشته باشد این مقاله را بخوانید!

همسرم «حجاب» دلخواه مرا ندارد، چه کنم؟

همسرم آنطور که دلخواه است، پوشش و حجاب مناسبی ندارد و باید همواره به او تذکر دهم، چه کنم؟

همسرداری در سیره علما

مادر ما اگر سر سفره نمی نشستند، امام غذا نمی خوردند. منتظر می ماندند ولو اینکه همه سر سفره حاضر باشند و وقتی که والده مان می آمد، آقا شروع به خوردن می کردند.

دیگر فاطمه ام مخوان

فاطمه، ملقب به «امّ البنینّ»، دختر «حزام بن خالد بن ربیعه»، از بانوانی است که در مکتب اسلام راستین پرورش یافته بود. او زنی با کمال، ادیب و باوقار بود که به عقد امیر مؤمنان(ع) در آمد و صاحب چهار فرزند شد که عباس(ع) بزرگ ترین آن ها به شمار می رفت.

خدیجه طاهره، به روایتی دیگر

درباره خدیجه، همسر گرامی پیامبر اکرم (ص)، اطلاعات زیادی گزارش نشده است و کاش فقط با کمبود اطلاعات روبه رو بودیم. زیرا همان گزارشاتی هم که واصل شده دارای تناقصات فراوان و شگفت آور است و متأسفانه آن قسمتی که بر سر زبانها جریان دارد، زندگی واقعی آن بانوی بزرگوار را به نمایش نمی گذارد و این مقاله، در پی آن است، تا علاوه بر آنچه که بر افواه جاری است سیمای دیگری از خدیجه کبری عرضه کند.

همسر آفتاب

روزهای پایانی دهه اول ماه رمضان یادآور سال حزن و ماتم است سالی که اسلام دویاور بزرگ خود حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه سلام اللّه علیها را از دست داد و انقلاب بزرگ فرهنگی رسول اللّه را با مشکلات فراوان اجتماعی، سیاسی و اقتصادی روبرو ساخت.

مهم ترین راز موفقیت در همسرداری چیست؟

از امتیازات یک بانوی مسلمان توفیق او در امر همسرداری است. اگر در میان زن و شوهر، یکی از آنان فداکاری و عفو و گذشت بیشتری داشته باشد، مطمئناً کار به مشاجره و نزاع خانوادگی منجر نخواهد شد. بنابراین، کم توقع بودن، گلایه نکردن و صبر و استقامت در سختیهای زندگی توسط زنان با ایمان می تواند کمک شایانی به استحکام ارکان خانواده بکند. فرازی از زندگی و سخن حضرت زهرا (س) در این زمینه راهکار جالبی برای همسران شایسته می باشد.