14 روش افزایش کارایی باتری لپ تاپ و تبلت

برچسپ ها: و تبلت ، لب تاب ، باتری ، کارایی ، افزایش

Print Friendly and PDF

14 روش افزایش کارایی باتری لپ تاپ و تبلت

 


این روز ها باتری جزء حیاتی و جدا نشدنی دنیای لوازم الکترونیکی و گجت ها هستند. هرچند در میان آمار و ارقام ویژگی های تجهیزات مختلف، ضرورت آنها زیاد به چشم نمی آید. اما تمام دنیای پر زرق و برق لپ تاپ ها و گوشی ها و تبلت ها، بدون وجود باتری هیچ استفاده ای ندارند. و باتری نیز همانند دیگر قطعات الکترونیکی به مراقبت های خاص خودش نیاز دارد و در نتیجه عدم توجه کافی، موجب کاهش عمر و کارایی شان می شود. در این مطلب قصد داریم با ذکر چند روش، عمر مفید باتری های تان را افزایش دهیم.


 

1- دستگاهتان را بی وقفه به شارژ نزنید
شارژ و دشارژ کردن متناوب باتری ها سودی برایشان ندارد. حتی گاهی شرکت ها از ترفند هایی برای جلوگیری از این قضیه استفاده می کنند. بطور مثال، سونی و لنوو برای افزایش طول عمر باتری، محدودیت 80 درصدی برای شارژ کامل آن ایجاد کرده اند. مگر زمانی که قصد مسافرت دارید، که در آن صورت باید این محدودیت را غیر فعال کنید. که در لپ تاپ سونی با رفتن به Vaio Control Center و سپس Power and Battery و در آنجا غیر فعال کردن Battery Care. در لپ تاپ لنوو نیز این مراحل را باید در Energy Management دنبال کنید.

 

2- دستگاهتان را با باتری کاملا پر یا کاملا خالی رها نکنید
اگر می دانید که قرار است مدتی از دستگاهتان استفاده نکنید، آن را در حالت 100 درصد پر یا 0 درصد خالی رها نکنید، چرا که هر دو کار از عمر باتری تان می کاهد. و البته از میان این دو، کاملا خالی ماندن ضررش بیشتر است. شرکت هایی مانند اپل توصیه می کنند که در چنین مواقعی باتری تان را در حالت 50 درصد شارژ رها کنید.

اگر وسیله ای که با USB به لپ تاپ شما متصل می شود منبع تغذیه ندارد، بدین معناست که از باتری لپ تاپ شما استفاده می کند. پس هرچیزی را که در حال حاضر از آن استفاده نمی کنید را جدا کنید. همچنین آداپتور های وای فای USB قدیمی نیز شارژ چشم گیری مصرف می کنند

3- بدانید چه زمانی عمر باتری (لپ تاپ) تان به پایان می رسد
باتری ها عمر بی پایان ندارند و روزی می رسد که کارایی آنها به شدت کاهش یافته و باید آنها را با یک باتری جدید تعویض کنید. اگر زمان تعویض باتری لپ تاپ تان برسد، ویندوز بصورت خودکار به شما هشدار مربوطه را می دهد، اما بهتر است که قبل از هشدار ویندوز و رسیدن به مرز، خودتان از زمانش آگاهی لازم را داشته باشید. برای این کار می توانید از یک فرمان مخفی در Command Prompt بدین صورت استفاده کنید: Command Prompt را بصورت Run as Administrator اجرا کنید و در آن عبارت “power cfg /batteryreport” را تایپ کرده و اینتر را بزنید.
سپس یک فایل HTML به نام Battery-Report در درایو C شما ایجاد می شود که در این فایل، تنها دو عدد از اطلاعات موجود در فایل مورد نیازتان است: Desighn Cpacity، که میزان استاندارد گنجایش باتری را نشان می دهد، و دیگری Full Charge Capacity که میزان فعلی گنجایش باتری تان را نشان می دهد. اگر این دو عدد اختلاف زیادی با یکدیگر دارند، زمان تعویض باتری تان فرارسیده است.

افزایش کارایی باتری لپ تاپ و تبلت

 

4- نور صفحه نمایش را کاهش دهید
در اکثر گجت ها، صفحه نمایش حداکثر استفاده از باتری را دارد و به نوعی قاتل باتری محسوب می شود. چرا که مجموعه ای عظیم از لامپ های ریز به نام پیکسل را تشکیل می دهد. همین اطلاعات کافی است تا بدانید با کاهش میزان نور صفحه نمایش، تغییر بزرگی در مصرف باتری اعمال کرده اید!
و اینکه بجای استفاده عکس ها و یا تصویر های رنگارنگ برای اسکرین سیور، بگذارید صفحه نمایشتان خاموش شود!

 

5- لوازم جانبی را جدا کنید
اگر وسیله ای که با USB به لپ تاپ شما متصل می شود منبع تغذیه ندارد، بدین معناست که از باتری لپ تاپ شما استفاده می کند. پس هرچیزی را که در حال حاضر از آن استفاده نمی کنید را جدا کنید. همچنین آداپتور های وای فای USB قدیمی نیز شارژ چشم گیری مصرف می کنند.

افزایش کارایی باتری لپ تاپ و تبلت

 

6- چیز هایی که نمی خواهید را خاموش کنید
WiFi Radio, Mobile Dongle, Flash Driver و غیره مواردی هستند که در صورت عدم استفاده باید خاموش یا جدا شوند.
در برخی لپ تاپ ها این امکان وجود دارد که اگر در ویندوز و بصورت نرم افزاری نمی توانند موارد رادیویی مثل وای فای و بلوتوث را غیر فعال کنید، آنها را بصورت سخت افزاری غیر فعال کنید. برای این کار در ویندوز 8 کلید ویندوز + C را فشار دهید و سپس این مسیر را دنبال کنید: Settings > Change PC Settings > wireless.

 

7- در حالت آفلاین بمانید
دستگاه های ما با فرض استفاده و اتصال دائمی به اینترنت طراحی شده و برنامه ها در صورت اتصال به اینترنت بصورت زیرسطحی همواره در حال تبادل اطلاعات هستند. آپدیت های فضای ابری، جست و جوی برنامه ها برای یافتن ورژن جدید، برنامه های شبکه اجتماعی و غیره موارد استفاده دائم از اینترنت در صورت اتصال هستند؛ و اگر در حالت آفلاین یا حالت پرواز باشید، فعالیت تمام این برنامه ها لغو می شود.همچنین سعی کنید که همیشه آنتی ویروس تان به روز باشد. چرا که مانع دانلودهای غیر مجاز می شود.

 

8- از ویژگی های کمتری استفاده کنید
هرچه بیشتر از سیستمتان انتظار داشته باشید، سیستم از شارژ بیشتری برای اجرای درخواستتان استفاده می کند. تنها بستن برنامه ها کفایت نمی کند. بلکه باید با استفاده از MSCONFİG یا Apple's Activity Monitor برای متوقف کردن برنامه ها استفاده کنید. درضمن نیم نگاهی هم به RAM داشته باشید. خواندن و نوشتن روی RAM هم باتری مصرف می کند.

افزایش کارایی باتری لپ تاپ و تبلت

 

9- در جای راحت نگه داری کنید!
همیشه لپ تاپتان را مثل یک کودک در نظر بگیرید. هرگز آن را در ماشینتان در یک هوای داغ رها نکنید! گرما و سرما هر دو بر عمر باتری تاثیر گذار هستند. بنابر این نگه داری و استفاده از لپ تاپ در دمای بالا و پایین، عمر باتری را کاهش می دهد. به طور کلی، دمایی که شما را اذیت نمی کند، مطمئنا باتری لپ تاپ تان را هم اذیت نمی کند!


10- مرورگرتان را عوض کنید

اگر لپ تاپ شما اپل است، و از گوگل کروم استفاده می کنید، بدانید که ساعت ها شارژ را از دست داده اید. در حالی که مرورگر پیش فرض اپل موارد مصرف باتری را بهبود داده است. بررسی ها نشان داده است که مصرف بین 1 تا 3 ساعت شارژ، میان استفاده از کروم نسبت به سافاری تفاوت وجود دارد. پس عقلانی است که اگر شارژر دم دستتان نیست، از مرورگر سافاری استفاده کنید.


11- یک باتری یدک همراه داشته باشید
این مورد همیشه امکان پذیر نیست. لپ تاپ های جدید اپل و برخی تبلت های جدید باتری شان غیر قابل تعویض است. اما اگر دستگاه شما باتری اش امکان تعویض است، ترجیحا یک باتری اضافه همراه داشته باشید.
و اگر قصد این کار را دارید، یک باتری بهتر تهیه کنید. زیرا معمولا لپ تاپ ها باتری های بهتر از باتری پیشفرض همراهشان را ساپورت می کنند.
علاوه بر این، این روز ها که بازار پاوربانک رو به پیشرفت است، همراه داشتن یک پاوربانک آماده هم یک راه حل معقول به نظر می رسد.

 

امین سعادت

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

افزایش رزق و روز ی با نسخه‌ای از امام جواد علیه‌السلام

هر كدام از ائمه معصوم تجلی و واسطه یكی از اسماء الله هستند؛ یعنی هر امام مسئول فیض رسانی در یك باب هستند ..

صبر و شکیبایی خود را چه گونه افزایش دهیم

فضیلت صبر و شکیبایی، از کمالات انسانی است و تنها مبدأ کمال بخش نیز ذات مقدس پروردگار است. بنابراین برای کسب این فضیلت ارزشمند اخلاقی یا افزودن آن، باید از خداوند استمداد جُست و از او درخواست صبر کرد.

راه های طول عمر و روزی فراوان

در میان منابع دین اسلام مواردی برای طول عمر داشتن و افزایش رزق و روزی بیان شده که در این فرصت به مختصری از آن ها می پردازیم.