رهایی از جدیدترین ورژن ناامیدی در میان مردم

برچسپ ها: نا امیدی ، امید ، رهایی ، مردم

Print Friendly and PDF

این موضوع شده یکی از بلاها و ناامیدی های امروزی که خیلی از خانم های جوان  و همسران جوان و حتی آن هایی که سال های سال است در آرزوی داشتن فرزند سالم به سر می برند را زجر می دهد ...

 

امیدواری

یکی از اتفاقات تلخ و ناگواری که امروز خانواده های زیادی را به خودش مشغول کرده، موضوع سقط جنین به شکل ناخواسته است که دلیل قطعی برای آن گفته نشده و بیشتر متخصصین بر روی یک سری از حدسیات و البته واقعیاتی چون آلودگی هوا، نویزها و نوع خورد و خوراک ها یک سری نظریه هایی داده اند.

این موضوع شده یکی از بلاهای امروزی که خیلی از خانم های جوان و حتی آن هایی که سال های سال است درآرزوی داشتن یک فرزند سالم به سر می برند ...

ابوبصیر گوید: از امام - علیه‏السلام - درباره‏ی معنی فرمایش خدا: (وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُها... کتاب مبین!) (انعام، 59) «و هیچ برگی (از درختی) نمی ‏افتد مگر اینکه خداوند از آن آگاه است و نه هیچ دانه‏ ای در تاریکی های زمین، و نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز اینکه در کتابی آشکار [در علم خدا] ثبت است» سؤال کردم. حضرت فرمود: مراد از «ورقه» بچه‏ ای است که سقط می ‏شود، و مراد از «دانه» فرزند است، و مراد از «تاریکی های زمین» رحم است، و مراد از «رطب» زنده است، و مراد از «خشک» مرده است، و همه‏ ی اینها در کتاب روشنی است و مراد از «کتاب» علم ازلی خداوند متعال و یا لوح محفوظ است. (بحارالأنوار، ج 4، ص 80، ح 6)

چند روز پیش در شبکه ی اجتماعی جویای حال یکی از دوستانم که چند وقتی از او بی خبر بودم شدم و متوجه شدم که مدتی درگیر همین مشکل سقط جنین بوده ... جنینی که نزدیک دو ماه در شکمش مرده بوده و علم بشری پزشکان این موضوع را تشخیص نداده بودند و گمان ها بر این بوده که جنین خیلی ریز و کوچک است ... دو ماه یک مرده در بدن او بوده و به لطف خدا مشکل عفونی برایش پیش نیامده ... 

با خودم فکر کردم عجب ... به واقع اینکه می فرمایند: بدون اذن خدا و خواست او برگی از درخت هم نمی افتد این گونه است: وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُها... (انعام، آیه 59)

حول این آیه روایتی را دیدم که : ابوبصیر گوید: از امام - علیه‏السلام - درباره‏ ی معنی فرمایش خدا: (وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُها...) (انعام، 59) «و هیچ برگی (از درختی) نمی ‏افتد مگر اینکه خداوند از آن آگاه است و نه هیچ دانه‏ ای در تاریکی های زمین، و نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز اینکه در کتابی آشکار [در علم خدا] ثبت است» سؤال کردم.

حضرت فرمود: مراد از «ورقه» بچه‏ ای است که سقط می ‏شود، و مراد از «دانه» فرزند است، و مراد از «تاریکی های زمین» رحم است، و مراد از «رطب» زنده است، و مراد از «خشک» مرده است، و همه‏ ی اینها در کتاب روشنی است و مراد از «کتاب» علم ازلی خداوند متعال و یا لوح محفوظ است. (بحارالأنوار، ج 4، ص 80، ح 6)

خداوند بر هر کاری قادر است

در جایی از قرآن کریم داریم که می فرماید: الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً: پروردگار شما همان کسی است که زمین را بستر آرامش شما قرار داده است.

و کسی که بداند زمین در روزگاری یک پارچه آتش سوز بوده است و اکنون خداوند از آن بستری برای آسودن قرار داده است سراپا بهجت و شور و امید می شود.

با چنین نگاه و امیدی، هرکسی که امروز دچار مشکل است و نمی تواند بچه دار شود قطعاً با فراهم آوردن اسباب و البته اینکه حکمت خداوند و مصلحت او بر داشتن فرزند برایش باشد، می تواند سرانجام صاحب فرزند صالح و خوبی شود: «خداوند پدر شما، آدم را از خاک آفرید و سپس فرزندان او را از نطفه آفرید و برای شما انسان ها جفت قرار داد و هیچ زنی باردار نشود و نزاید مگر اینکه این موضوع نزد خدا دانسته است و بر اساس مشیّت ازلی نظم یافته و به طور مقدّر این روال در زندگی بشر ادامه دارد و هیچ کس عمر طولانی نمی ‌کند و هیچ کس از عمرش کم نمی ‌شود مگر اینکه همه این احوال در پی تقدیرهای الهی با رمز خاص در لوح محفوظ ثبت شده است و همه این امور بر خدا آسان است.» (آیه 11 سوره فاطر)

در جایی دیگر می فرماید: ... یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ، أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْراناً وَ إِناثاً وَ یَجْعَلُ مَنْ یَشاءُ عَقیماً إِنَّهُ عَلیمٌ قَدیرٌ (شوره، آیات 49 و 50) : به هر کس اراده کند دختر می بخشد و به هر کس بخواهد پسر (49) یا (اگر بخواهد) پسر و دختر- هر دو- را برای آنان جمع می کند و هر کس را بخواهد عقیم می گذارد زیرا که او دانا و قادر است. (50)

و این گونه است که می توان از ورژن جدید نا امیدی از داشتن فرزند یا نداشتن آن را از خود دور کنیم چرا که همه چیز در خواست و اراده ی او است و اگر او بخواهد حتما می شود و اگر نخواسته و نشده، حتما حکمتی دارد که نمی دانیم ...

حال با توجه به اینکه خداوند خیر و شر و صلاح بشر را از آغاز هر چیزی می داند و ما انسان ها با این علم اندک و ناچیز و ناقص که به واقع از خودمان هم آگاهی نداریم و سرانجام امور را نمی دانیم، عقل سالک حکم می کند که نادان بر دانای مطلق که البته خیرخواه اوست اعتماد و توکل کند و از آنچه برای او رقم زده است اعتراض نکند و در مقابل او شکرگزار باشد

یک تذکر

یادمان باشد این امیدواری ها نباید اسبابی شود که در ما امید نابجا و خودخواهی هایی فراهم آورد و فرزند آوری را به دلایل واهی مادی و حتی معنوی که خودمان برای خودمان ساخته ایم عقب اندازیم.

کلام آخر

عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏ (سوره بقره، آیه 216)

نکته اول اینکه یادمان نرود خیلی از اتفاقات به ظاهر ناگوار و ناراحت کننده ای که برایمان پیش می آید، در باطن خیری دارد که ما از آن ها غافل هستیم.

نکته ی دیگر آنکه حال با توجه به اینکه خداوند خیر و شر و صلاح بشر را از آغاز هر چیزی می داند و ما انسان ها با این علم اندک و ناچیز و ناقص که به واقع از خودمان هم آگاهی نداریم و سرانجام امور را نمی دانیم، عقل سالم حکم می کند که نادان بر دانای مطلق که البته خیرخواه اوست اعتماد و توکل کند و از آنچه برای او رقم زده است اعتراض نکند و در مقابل او شکرگزار باشد و بر این معتقد باشیم که ...

آنکه رخسار تو را رنگ گل و نسرین داد         صبر و آرام تواند به من مسکین داد [حافظ]

اشتراک گذاری


مطالب مرتبط

ناامید نشوید

جوانی دورانی است كه ما گاهی دچار معضلاتی كوچك می شویم و ناخودآگاه آن را برای خودمان به مرور بزرگ می كنیم. در صورتی كه هر مشكلی راه حلی دارد و هیچ مشكلی هم از این قاعده مستثنی نیست.

ناامید نشوید

جوانی دورانی است كه ما گاهی دچار معضلاتی كوچك می شویم و ناخودآگاه آن را برای خودمان به مرور بزرگ می كنیم. در صورتی كه هر مشكلی راه حلی دارد و هیچ مشكلی هم از این قاعده مستثنی نیست.

امیدبخش ترین آیه قرآن

به هنگامى كه خداوند تبارك و تعالى در روز قیامت رحمتش را بگستراند، گستردگى رحمت به صورتى است كه ابلیس در رحمت رحیمیّه حضرت حق به طمع می افتد.

امید به خدا و باز شدن درهای رحمت الهی

خدایا من گناه دارم اگر تو مرا بیامرزی تو آقا هستی و اگر من را عذاب بکنی من اهل عذاب هستم. او حق را به خدا نسبت داد و بدی را به خودش نسبت داد. به تعبیری این همان ذکر یونسیه است: لااله الاانت سبحانک انی کنت من الظالمین. یک وقت همه ی امکانات فراهم است و ما دل مان به اینها خوش است. اما یک وقت همه ی درها بسته شده است و ما نه پول و نه پارتی داریم، در این هنگام ما باید چکار کنیم؟

بی کرانه های نیک سیرتی

ایشان با پرورش صفات و فضائل اخلاقی ناب در گوهر وجودشان، علاوه بر نورانی کردن باطن خود، فضای خانواده و جامعه خویش را از این نورانیت بهره مند کرده اند؛

فجر ایمان و رهایی

فجر, ایمان, رهاییسال های حکومت ستم، گرفتار چنگ یأس بودیم. ناامید از پیروزی و مقهور قدرت، دشنام به «شب» می دادیم و نفرین به «ستم» می کردیم. اما ... مسیحا نفسی، احیاگر نفوس شد و حیات این ملت را جانی تازه بخشید. «روح خدا» بود که در جان افسرده مردم دمیده شد.

آیا علاقه به دنیا مذموم است؟!

«خردمندترین مردم کسی است که در تنظیم مخارج زندگی اجتماعی و خانوادگی دقت کافی به خرج بدهد.». بعبارت دیگر هرچه برنامه ریزی افراد جامعه برای تأمین رفاه مادی خود بهتر باشد، نشانگر رشد عقلانی و فرهنگ بیشتر است.

مردم آزاری ممنوع

اذیت و آزار دیگران، یکی از گناهان بزرگ و رذایل اخلاقی و بر هم زننده تعادل در زندگی فردی و اجتماعی است که در قرآن و حدیث توصیه های فراوانی نسبت به ترک آن وجود دارد.

تا توانی مردم آزاری مکن!

اذیت و آزار دیگران، یکی از گناهان بزرگ و رذایل اخلاقی و بر هم زننده تعادل در زندگی فردی و اجتماعی است که در قرآن و حدیث توصیه های فراوانی نسبت به ترک آن وجود دارد.

گره روی گره دیگران نیندازید!

خدمت به خلق خدا، در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، ارزش و ثواب فراوانی دارد. حتّی در روایات، دستگیری از دیگران و گره گشودن از مردم، نسبت به برخی اعمال عبادی نظیر حج یا عمره مستحب، از ثواب والاتری برخوردار است.

دلیل محبوبیت امام چیست؟

بعد از سال‌ ها که از رحلت امام خمینی می‌ گذرد، همچنان او محبوب دل‌ها و میزان انقلاب است. امام این محبوبیت را از کجا آورده بود؟

راهی برای نفوذ در قلب های مردم

از افسردگی بپرهیزند که‌ افسردگی‌ یک نوع‌ مردگی اسـت‌ حـتی اگـر ناراحت هستید سعی کنید قیافه خود را بشّاش نگهدارید تا هم‌ دیگران را ناراحت نکنید و هم خـودتان‌ از ناراحتی بیرون آئید.

19 دی بود و.. صدای گلوله بوی خون

در اواسط دی ماه 1356 نامه ای از طرف دربار توسط داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی برای انتشار به روزنامه اطلاعات داده شد. شاید آن روز کسی از سران رژیم باور نمی کرد که این نامه همچون جرقه ای در انبار باروت، رژیم را به آتش خواهد کشید.

یادی از قیام 29 بهمن تبریز

سال 1356 سال شتاب حرکت اسلامی مردم ایران بود، روی کار آمدن کارتر و فشار دمکرات ها برای ایجاد رفرم هایی در فضای سیاسی ایران تأثیرات خود را در نیمه دوم سال پنجاه و شش نشان داد.

رابطه آزادی و امنیت در نظام مردم سالار دینی

آزادی بدون قدرتِ سیاسیِ امنیت بخش منجر به فساد می­شود و قدرتِ سیاسیِ امنیت دهنده بدون آزادی منجر به انحطاط و استبداد می­گردد/دولتی که بخواهد بیشترین سود را به مردم برساند باید از دو رکن اساسی برخوردار باشد/:. محدودیت پذیری/مسئولیت پذیری: